Zpět na všechny články

Pro ochranu kognitivního zdraví vyzkoušejte tyto dvě aktivity

Výzkum ukazuje, že mluvení více než jedním jazykem – včetně jazyka hudby – má ochranné účinky na mozek.

Dokážete vytrénovat svůj mozek k efektivnějšímu výkonu? Pokud se učíte jiný jazyk nebo studujete, jak číst hudbu, ano, podle vědy. Studie ukazují, že tyto dvě činnosti rozšiřují mozek způsobem, který jej činí efektivnější, což mu umožňuje dokončit úkoly rychleji s použitím menšího výkonu mozku.

U lidí, kteří jsou bilingvní nebo mají hudební vzdělání, bylo prokázáno, že aktivují jiné mozkové sítě než ti, kteří mluvili pouze jedním jazykem nebo nehrají na hudební nástroje. Prokázali také menší mozkovou aktivitu k dokončení úkolu.

"Tato zjištění ukazují, že hudebníci a bilingvisté vyžadují méně úsilí k provedení stejného úkolu, což by je také mohlo ochránit před kognitivním úpadkem a oddálit nástup demence," říká Dr. Claude Alain, první autor článku a hlavní vědec v Baycrest's Rotman. 

"Naše výsledky také ukázaly, že zkušenosti člověka, ať už jde o učení se hrát na hudební nástroj nebo jiný jazyk, mohou ovlivnit fungování mozku.”

Ve studii z roku 2018, publikované v časopise Annals of the New York Academy of Sciences, se vědci zeptali tří skupin lidí – bilingvistů, hudebníků a lidí, kteří mluvili jedním jazykem a nehráli na žádné nástroje – aby zjistili, zda zvuk, který pro ně hráli, byl stejný jako předchozí zvuk, s použitím klipů hudebních nástrojů, lidské řeči a zvuků z přírody. Byli také požádáni, aby určili, odkud zvuk přichází.

Hudebníci byli schopni identifikovat zvuk rychleji než ostatní skupiny a jak bilingvní, tak hudebníci byli lepší v identifikaci, odkud zvuk přichází. A bez ohledu na čas skenování mozku ukázalo, že bilingvní a hudebníci používají k identifikaci zvuku méně svého mozku.

Učení nového jazyka

„Lidem, kteří mluví dvěma jazyky, může zpracování zvuků trvat déle, protože informace procházejí dvěma jazykovými knihovnami, nikoli pouze jednou,“ říká Alain. "Během tohoto úkolu mozky bilingvistů vykazovaly větší známky aktivace v oblastech, které jsou známé pro porozumění řeči, což podporuje tuto teorii."

Mluvit dvěma jazyky je samozřejmě v praktickém smyslu prospěšné, ale výsledky této studie se připojují k dalším důkazům, že pomáhá chránit mozek před poklesem. Dvojjazyčnost může pomoci prodloužit roky, po které mozek zůstává zdravý – jedna studie ukázala, že se projevila pětiletým zpožděním nástupu Alzheimerovy choroby ve srovnání s těmi, kteří mluvili pouze jedním jazykem. A mluvit jiným jazykem může ve skutečnosti změnit fyzickou strukturu vašeho mozku tak, aby byl hustší a nalézalo se v něm více šedé hmoty.

Hraní – nebo dokonce poslech – hudby

Bylo prokázáno, že i muzikálnost má pozitivní účinky na mozek. V jedné studii byli lidé, kteří hráli na nástroj alespoň deset let, s přibývajícím věkem byli lepší v mentálních úkolech. Jiné studie ukázaly, že hudba má stejný účinek na tloušťku mozkové kůry jako učení jiného jazyka.

 

Zdroj:  WOODRUFF, Emily. Forget Brain Games—To Protect Cognitive Health, Try These Two Activities. Being patient [online]. 2022, 14.2.2023 [cit. 2023-02-15]. Dostupné z: https://www.beingpatient.com/music-bilingual-dementia/